It’s all in the quote…..
Mijn ervaring doorgeven, advocaten en juristen helpen om zichzelf te versterken, dat is wat mij drijft als jurist, als coach en als mens.
In Lessons Learned deel 1 en 2 https://honigcoaching.nl/nieuws-en-blog/6-95/als-ik-toen-wist-wat-ik-nu-weet en https://honigcoaching.nl/nieuws-en-blog/6-96/je-gaat-het-pas-zien-als-je-het-doorhebt deelde ik al wat er onderweg op mijn pad kwam. Nu, deel 3: drie quotes om niet harder, maar vooral slimmer te werken.
‘’What got you here, won’t get you there.’’ (Marshall Goldsmith)
Wat jou succesvol heeft gemaakt in een eerdere fase van je loopbaan, brengt jou in een volgende fase meestal niet verder. Met andere woorden, wie zijn oude gedrag blijft herhalen, groeit niet verder door. Naarmate je loopbaan vordert, wordt inhoud minder belangrijk en neemt het belang van invloed, politieke vaardigheid en het hebben van de juiste relaties toe. Dat vraagt iets anders: oud gedrag durven loslaten en jezelf opnieuw uitvinden.
‘’Te veel authenticiteit saboteert je carrière.’’ (Herminia Ibarra)
Een ongemakkelijke waarheid: je kunt op de werkvloer niet altijd jezelf zijn en alleen maar doen waar jij achter staat. Ibarra’s onderzoek is glashelder: je komt niet verder als je je niet aanpast aan de omstandigheden. Soms vraagt jouw rol dat je je gedrag bijstelt of even een andere toon aanslaat. De kunst is om bewust en flexibel te schakelen tussen wie je bent en wat de situatie vraagt. Ibarra noemt dat adaptieve authenticiteit: jezelf een tikje oprekken waar het nodig is en daarna weer terugveren. Doe je dat niet, dan groei je niet. Doe je het te veel, dan brand je op. Het is laveren op een dun koord.
‘’Done is better than perfect.’’ (Sheryl Sandberg)
Cliënten en stakeholders zitten niet te wachten op jouw perfecte memo dat drie dagen te laat komt. Ze willen een bruikbare en vaak snelle oplossing. Perfectie vertraagt, frustreert en maakt cliënten en stakeholders ongeduldig. Goed genoeg is vaak… goed genoeg. Het is een kwestie van het aantal opties dat je onderzoekt beperken, stoppen met eindeloos vergelijken en sneller keuzes maken dan je gewend bent. Moet je bijvoorbeeld een keuze maken in een dossier? Werk dan maximaal drie opties uit en maak een keuze uit alleen die opties. Of stel jezelf een termijn: binnen een uur moet je een keuze hebben gemaakt en op de mail hebben gezet. Oefening baart kunst!